Anti-spam smernice - mailing liste

U nastavku se nalaze osnovna pravila i preporuke kako da napravite kvalitetnu mailing listu i izbegnete da budete označeni kao pošiljaoci spama.

Pošiljaoci spam poruka iz dana u dan nalaze nove načine da prevare anti-spam filtere zbog čega postaje pravi izazov da obezbedite da vaš email stigne u inbox korisnika, umesto u spam folder. Budući da se trendovi stalno menjaju, moraćete konstantno da radite na tome da vaše poruke dođu do svoje planirane destinacije.

Šta se sve proverava

Hosting provajderi koriste razna rešenja da bi zaštitili svoje sisteme i korisnike od spam poruka i konstantno ih prilagođavaju i menjaju. Anti-spam filteri će sigurno proveravati sledeće:

  • Da li ste na crnoj listi (blacklist) – Provajderi imaju interne crne liste domena i/ili IP adresa koje su označene kao pošiljaoci spama kako bi automatski bile blokirane, a koriste i eksterne reputacione baze kako bi odredili da li je pošiljalac i/ili poruka spam. Ukoliko završite na nekoj od crnih lista, većina članova vaših mailing lista neće dobiti poruku.
  • Da li ste na beloj listi (white list) – Za razliku od crne liste, preporučljivo je da se nalazite na beloj listi. Bele liste se uglavnom održavaju kao interne liste hosting provajdera i predstavljaju listu domena i/ili adresa koje se automatski isporučuju bez prolaska kroz anti-spam filtere.
  • Reputacija pošiljaoca – Vaša reputacija predstavlja broj ili ocenu koja je dodeljena IP adrese ili izvoru sa koga se šalju poruke. Ova ocena se kombinuje sa vašim domenom i još nekim dodatnim faktorima koji se mogu razlikovati od provajdera do provajdera, i koji se po pravilu drže u tajnosti kako ih pošiljaoci spama ne bi zloupotrebljavali.
  • Reputacija domena – u poslednjijh par godina prati se i reputacija domena. Na ovaj način se sprečava da pošiljaoci spam poruka nastave sa slanjem kada promene IP adresu ili hosting provajdera. Većina provajdera koristi rešenja koja identifikuju domen koji je povezan sa porukom i dodeljuje mu spam ocenu na osnovu reputacije domena pošiljaoca.
  • Prethodno prijavljivanje spama – Jedan od najvećih problema je kada vas članovi vaše mailing liste prijave kao pošiljaoca spama, odnosno označe vaše poruke kao spam. Ukoliko raste broj prijava, postoji velika šansa da ćete biti uklonjeni sa belih lista i da će vaše poruke ubuduće po automatizmu biti označene kao spam.
  • Aktivnosti članova vaše mailing liste -  U poslednje vreme spam filteri dodeljuju ocenu i na osnovu aktivnosti članova vaše mailing liste. Ukoliko vaše poruke redovno imaju jako mali procenat otvaranja, onda to indikuje da provajderima da poruke koje šaljete mogu potencijalno da budu neželjene, odnosno spam. Ovo neće samo po sebi staviti vas na spam listu, ali utiče na vašu ukupnu ocenu koja u kombinaciji sa drugim kriterijuma može da ima negativan efekat.
  • Sadržaj vaše poruke – Šta šaljete je jako važno za spam filtere. Slike, tekst, kao i tema poruke mogu da vam naprave problem. Dobre prakse u pisanju i dizajniranju poruke moraju biti poštovane. 

Saveti i preporuke

Šaljite poruke samo korisnicima koji su se prijavili na vašu listu

Ono što je prvo i najvažnije da biste obezbedili da vaša poruka dođe na svoju destinaciju je da kreirate kvalitetan spisak email adresa koje će biti članovi liste. Nikako nemojte kupovati ili iznajmljivati liste adresa jer ne znate na koji način su prikupljene, a pre svega, zato što biste na taj način slali zaista neželjene poruke. Budite sigurni da su se korisnici sami prijavili na vašu mailing listu, odnosno da su pristali da im povremeno šaljete poruke. Najbolja praksa je da se koristi proces dvostruke prijave (double opt-in). Ovo znači da ne samo da se korisnik eksplicitno prijavio na vašu mailing listu, već je i potvrdio email adresu.

Možda vam se čini da ćete na ovaj način znatno smanjiti broj članova vaše liste, što jeste tačno, ali ćete na ovaj način smanjiti rizik da vaše poruke prijave kao spam i obezbediti da vaši pravi članovi dobiju poruke koje im šaljete.

Većina korisnika će poruku koju su dobili od vas, a nisu se prijavili na mailing listu, obrisati i čak označiti kao spam pre nego što će se jednostavno odjaviti sa liste.

Zamolite primaoce da vas dodaju u kontakte

Pored filtera na serverima provajdera, svaki primalac može da ima posebna podešavanja u svom email klijentu (Outlook, ThunderBird i slično), tako da se preporučuje da vas dodaju u imenik i/ili na listu bezbednih pošiljalaca (Safe Sender).

Poželjno je da ih zamolite da ovo uradite u prvoj poruci dobrodošlice koju prime kada se prijave na vašu mailing listu.

Možete dodati i na kraj svake poruke koju šaljete rečenicu sledeće sadržine:

"Molimo Vas da odvojite malo vremena da dodate našu email adresu <vaša email adresa> u vaš imenik ili listu kontakata. Na ovaj način možete biti sigurni da ćete dobiti sve važne informacije i ponude od nas!"

Svaki uložen napor da vas svaki pojedinačni korisnik doda na belu listu se odražava pozitivno na vašu sveukupnu reputaciju.

Dodajte link za odjavu sa liste

Jako je važno da omogućite korisnicima da se odjave sa vaše mailing liste. Svakako je bolje da im omogućite ovu opciju jer će oni već naći neki način da to urade koji može rezultirati ugrožavanjem vaše reputacije.

Link za odjavu sa liste treba da bude dovoljno uočljiv i jednostavan za korišćenje kako bi se korisnici odlučili za ovu opciju, umesto da prijave poruku kao spam.

Tema poruke

Tema poruke (subject) je jedna od veoma važnih odrednica koja može da označi vašu poruku nao spam.

Osnovna pravila za temu poruke kojih se treba pridržavati su:

  • Kraće jeste bolje, ali se trudite da vaša tema poruke ima između 35 i 50 karaktera i da nema manje od 5-6 reči
  • Nikako nemojte koristiti reči koje su zastupljene u spam porukama (Kliknite odmah, Besplatno, Hitno, Odlična ponuda...)
  • Izbegavajte da koristite reči napisane samo velikim slovima ili da pišete reči sa specijalnim karakterima (npr. PONUDA, Em@il...)

Kontrolišite korišćenje vašeg domena

Hosting provajderi ne prate samo IP adresu, već i reputaciju vašeg domena, tako da je jako važno da zaštitite reputaciju vašeg domena.

Posebnu pažnju obratite na vaš sajt i njegovu zaštitu jer ukoliko vaš sajt nije propisno konfigurisan može se desiti da bude upotrebljen za slanje spam poruka ili sajber napade.

Obratite pažnju na reći i fraze u tekstu poruke

Pisanje poruke koja se šalje na veći broj email adresa zahteva posebnu pažnju. Potrudite se da izbegnete reči i fraze koje su zastupljene u spam porukama. Postoje i besplatni online alati koje možete da koristite da proverite poruku koju planirate da pošaljete, ali se ne treba u potpunosti oslanjati na njih jer nisu 100% precizni.

Izbegavajte da umesto teksta poruke stavite samo sliku

Lako se može desiti da vaša poruka bude označena kao spam ukoliko umesto teksta samo postavite jednu veliku sliku u poruku, jer je ovo trik koji pošiljaoci spama vrlo često koriste.

Svesni smo da su slike važan deo vaše poruke, ali što više slika koristite , to su veće šanse da bude označena kao spam.

Izbegavajte korišćenje velikih naslova i crvene boje za font

Poruke koje sadrže reči ispisane svim velikim slovima, krupne naslove i crvena slova veoma često budu prepoznate kao spam. Ukoliko želite da naglasite neki deo teksta, budite umereni u tome i izbegavajte korišćenje crvenih fontova, a postoje i razna druga dizajnerska rešenja koja će vam pomoći da postignete željeni efekat.